‘’Als school hebben wij een vrij specifiek telefoniesysteem nodig.’’
Stel je hebt een school met zo’n 100 lokalen en in elk lokaal hangt een telefoon. Het systeem is verouderd en is aan vervanging toe, hoe pak je dat aan? Met dit vraagstuk klopte Christelijk College Groevenbeek bij ons aan. Een mooie uitdaging om hier een passende oplossing voor te zoeken. Roeland Goosen, hoofd IC van Groevenbeek Ermelo: ‘’Als school hebben wij een vrij specifiek telefoniesysteem nodig omdat wij veel toestellen hebben die intern communiceren en maar weinig die extern bellen. Bos BTC kwam met een oplossing waar wij alle vertrouwen in hadden.’’
Op zoek naar de juiste telefonieoplossing
Al jaren mag Bos BTC de inbraakbeveiliging, telefonie en brandmeldinstallatie voor Groevenbeek Ermelo verzorgen. Zo’n jarenlange relatie is fijn, toch zijn we altijd blij dat een klant echt bewust voor ons kiest: ‘’Voor het nieuwe telefoniesysteem wilden we een systeem dat toekomst bestendig is.’’ Vertelt Roeland. ‘’We legden het vraagstuk bij twee partijen neer, beiden kwamen ze met precies dezelfde oplossing waar ze allebei trots op waren. Dat gaf ons het vertrouwen dat dit de juiste oplossing was. We kozen voor Bos BTC vanwege het vertrouwen dat we in hen hebben.’’
In the cloud met 3CX
Wat die oplossing precies is? Er wordt geen gebruik meer gemaakt van een eigen telefooncentrale, alles wordt ‘in the cloud’ geregeld. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van 3CX. Het voordeel is dat de school niet een licentie hoeft te betalen per toestel, maar alleen voor het aantal lijnen dat naar buiten gaat. Dat scheelt maandelijks aanzienlijk veel geld. Natuurlijk moesten er wel diverse toestellen en apparaten vervangen worden zodat ze aangesloten konden worden op een VoIP systeem. Dankzij 3CX zijn wij in staat om maatwerk te leveren. Zo wordt automatisch de BHV op school ingelicht als er in één van de lokalen 112 wordt gebeld, daarbij is ook direct te zien vanuit welk lokaal dit gebeurt.
Implementatie
Het installeren van dit systeem vond vlak voor de zomervakantie plaats zodat het schooljaar goed van start kon gaan: ‘’De implementatie ging soepel en er werd snel geschakeld. De voorbereidingen die zowel door ons als door Bos waren getroffen wierpen hun vruchten af. Natuurlijk ontstaan er in zo’n groot proces altijd wat uitdagingen, maar in goed overleg kon dat snel gefixt worden.’’
Veilig gevoel dankzij nieuw systeem
Dit telefoniesysteem geeft een veilig gevoel voor de docenten omdat ze snel hulp kunnen oproepen en ze eventueel ook naar buiten kunnen bellen: ‘’Ondertussen werken we een aantal maanden met het nieuwe systeem en het bevalt goed. We moeten nog wel leren omgaan met de functionaliteiten die het systeem biedt, alles is nieuw, maar dat gaat goedkomen. Wat voor mij belangrijk is, is het resultaat. Je kan een mooi verhaal houden, maar als je langer met een partij samenwerkt weet je pas echt hoe de vork in de steel steekt. Ik vind transparantie belangrijk en het moet goed blijven voelen, bij Bos BTC weten we dat dat goed zit.’’